måndag 24 oktober 2011

Jag önskar mig sockar, sovmorgon och skaparglädje

Sitter i skrivandets stund på en buss på väg till mitt jobb på posten här i Stockholm. När Johnny Cash paradlåt, Folsom Prison Blues, tuffar igång i hörlurarna så slår det mig att Johnny inte kan ha varit mycket äldre än vad jag fyller idag när han, under sin militärtjänstgöring, skrev denna klassiska countryblues, som senare skulle bli hans stora genombrott. Denna tanke leder mig in på två sidospår. Det ena går under rubriken: "När är det min tur att få skriva min genombrottslåt, som jag kan turnera världen över med och tjäna feta feta cash?!" Svar: Vad det verkar, troligtvis aldrig.

Morgonfunderingssidospår nummer två går under morgonfunderingssidospårsrubriken: "Några andra fantastiska debuter, som jag tycker hamnat i skymundan för senare verk". Svaret följer här nedan:

Thomas Andersson Wij - Ett Slag För Dig - Du Skulle Ha Tagit Det Helt Fel (Live)



Cat Power - Dark End Of The Street EP - Ye Auld Triangle



David Gray - A Century Ends - Shine (Live)



PS. Kolla gärna in alla låtar på dessa tre debutalbum (alla finns på Spotify) som genomgående håller väldigt hög lägstanivå SAMT högstanivå!

Inga kommentarer: